A delfti műszaki egyetemen (TU Delft) minden évben tartanak egy rendezvényt, mely már jó előre lázban tartja a környék összes iskolájának diákjait. Az Ipari Formatervezés szak hallgatóinak egyik projektje ugyanis az, hogy játékokat kell tervezniük, majd tesztelni azokat - szakértő közönség bevonásával. Úgyhogy egyszer egy évben az általános iskolás gyerekek elözönlik az Ipari Formatervezés Kar épületét és ítéletet mondanak arról, mennyire működik a valóságban az, amit a tervezők a papíron megálmodtak.
Ebben az évben én is elkísérhettem egy osztályt, és nagyon izgalmasnak találtam a tesztelési folyamatot. A hatalmas aulát több szekcióra osztották, és egy-egy szekción belül is legalább 10-15 féle prototípust lehetett kipróbálni. Az egyetemi hallgatók izzadó tenyérrel várták a gyerekeket, a kezükben jegyzettömbbel és persze a mobiltelefonjukkal (hogy videóra is rögzíteni tudják a reakciókat).
Először mindig azt kérdezték a gyerekektől, kitalálják-e maguktól, hogyan kell játszani az adott játékkal, majd (ha ez nem sikerült), elmagyarázták és demonstrálták a működését. Ezt követően aztán általában gyorsan kiderült, átmegy-e a rostán a játék. Bizonyos prototípusoknál a gyerekek hamar érdeklődésüket vesztették, más játékoknál viszont sorban álltak, hogy újra és újra kipróbálhassák. Az is előfordult, hogy a játék ugyan sikert aratott a gyerekek körében, de külső szemlélőként lehetett látni, hogy a tervezőnek lesz még dolga a prototípus átdolgozásával. Ilyen volt például egy kis méretű katapultszék, melyet egy tekerőkarral lehetett először magasabbra emelni, majd kiborítani belőle a benne ülő gyereket. Az elgondolás szerint ezt valószínűleg arra szánták, hogy két gyerek játsszon vele, de a tervező maga is vért izzadt, mire egy 15 kg-os gyereket meg tudott emelni, majd kiborítani. Nem beszélve arról, hogy az utóbbi művelet során simán pofára lehetett belőle esni (balesetvédelem: 0 pont). Hasonlóan járt az az egyetemista is, aki pedálos autót készített, melybe két gyerek ülhetett. Nos, néhány kimagaslóan jó fizikumú iskolásnak sikerült hajtania a járgányt, de legtöbbször a tervezők maguk tologatták körbe-körbe a gyerekeket a fából készült kabrióban.
Alapjában véve azonban lenyűgöző volt, amit a diákok alkottak: egyszerű, funkcionális, természetes anyagokból készült és igazán kreatív darabok kerültek ki a kezeik alól. Nekem nagyon tetszett, hogy a legtöbb tervező nem kombinálta túl a dolgokat, és a délelőtt során be is bizonyosodott, hogy a legkézenfekvőbb alapötletből kiinduló játékok aratták a gyerekek körében a legnagyobb sikert.
Gurulós vitorlás (a belsejében kincses térképpel)
Fogaskerék-pörgettyű
Mindig legalább 6 gyerek ülte körbe ezt a "rizsszállító eszközt" - a lyukakba kisebb elemeket téve lehetett szabályozni, merre potyogjon le a rizs, amit aztán a futószalag újra felemelt
Kutyagolás rugóval
Ugróiskola továbbfejlesztve - kövesd a megfelelő színt!
Kacsafutam - tanulságos kísérlet a hullámmozgással
Végül itt egy videó is az eseményről: